Porady

Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?

„Pozycjonowanie” to słowo, które w ostatnich latach słyszymy niezwykle często. Co to jest pozycjonowanie stron internetowych (nazywane również SEO – ang. search engine optimization, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych)? To wszelkie działania, które mają na celu promocję strony WWW i podwyższenie jej rankingu w wynikach wyszukiwania (np. Google), co z kolei niesie za sobą zwiększenie liczby odsłon, a więc również wzrost potencjalnych zysków. Umiejętności w zakresie pozycjonowania są obecnie tak pożądane, ponieważ przekładają się na wymierne korzyści finansowe – dobrze przeprowadzone działania z zakresu SEO mogą oznaczać zarobki liczone w tysiącach złotych. Mimo że w polskiej nomenklaturze spotyka się rozróżnienie między pozycjonowaniem (działania przeprowadzanymi poza docelową witryną) a optymalizacją (działania podjęte bezpośrednio w obrębie witryny, dotyczące jej struktury i treści), wyrażenia te bywają również używane zamiennie.

Historia

Pozycjonowanie stron internetowych narodziło się równocześnie z powstaniem pierwszych wyszukiwarek, a więc już kilkadziesiąt lat temu. Właściciele stron internetowych już wtedy zdawali sobie sprawę, jak istotne może być promowanie swojej działalności w internecie i od samego początku dążyli do tego, żeby ich witryny znajdowały się jak najwyżej na liście wyników dla danego zapytania. Wraz z ewolucją wyszukiwarek i rozbudowaniu ich o zaawansowane algorytmy, pozycjonowanie stało się trudniejsze i bardziej wymagające. W początkach istnienia internetu wyszukiwarki opierały swoje działania na analizie słów kluczowych, które autor zawierał w nagłówku strony. Wraz z rozwojem, który nastąpił w przestrzeni internetowej, wyszukiwanie szybko rozszerzyło się również na treść strony.

Kolejność wyszukiwania

Aby lepiej zrozumieć sens działań z zakresu pozycjonowania i optymalizacji, należy zacząć od analizy kolejności, w jakiej widzimy poszczególne witryny internetowe po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę. Kolejność ta nie jest przypadkowa. Na samej górze znajdują się płatne reklamy, dopiero po nich następują zaś tak zwane naturalne wyniki wyszukiwania. Ułożenie stron w ich obrębie kształtowane jest przez algorytm wyszukiwarki, który odpowiada za posortowanie witryn, zaczynając od tych, które uznane zostają za najbardziej pasujące do danego zapytania, a więc najbardziej wartościowe dla użytkownika. Mimo że nie jest znany dokładny sposób działania tego algorytmu, znane są czynniki, które wpływają na kształtowanie się wyników wyszukiwania. Jest ich około 200 i dzielą się na dwie grupy. Są to:

  • czynniki związane z treścią witryny WWW i jej działaniem (np. ilość treści, optymalizacja kodu HTML);
  • czynniki związane z popularnością witryny w Internecie (np. ilość odnośników do innych stron).

Korzyści

Wraz z rozwojem wirtualnego świata, internet stał się niezwykle istotną (niekiedy zaś nawet jedyną) formą prowadzenia i promowania działalności. Pozycjonowanie i optymalizacja są więc tak istotne, ponieważ stanowią najbardziej efektywną formę marketingu internetowego. To bezpieczna, a zarazem również niezwykle efektywna forma promocji. Zwiększenie liczby odsłon oznacza zwiększenie liczby potencjalnych klientów, a zwiększenie liczby klientów wpływa, oczywiście, na wygenerowanie większych zysków. Podejmując działania z zakresu pozycjonowania warto jednak powierzyć je specjalistom, ponieważ wykonane niepoprawnie mogą przynieść naszej witrynie więcej szkody niż pożytku. Dobrze zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek strona internetowa będzie pojawiała się na wysokich pozycjach wśród wyników wyszukiwania i przy zastosowaniu wielu różnych słów kluczowych, jednak niewprawne działania z zakresu SEO mogą sprawić, że odniesiemy całkowicie odwrotny skutek i zamiast wywindować stronę w wyszukiwarkach, okaże się, że zostanie ona wyprzedzona przez dziesiątki lepiej zoptymalizowanych stron.

Najistotniejsze czynniki

Czynników, które wpływają na rozmieszczenie stron wśród wyników wyszukiwania, są setki, jednak do najważniejszych należą między innymi:

  • odpowiednie rozplanowanie witryny, co pozwoli zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym sprawnie i szybko dotrzeć do najistotniejszych kwestii;
  • przyjazne adresy URL – powinny zawierć słowa kluczowe;
  • linkowanie wewnętrzne – zapewnia płynność poruszania się po witrynie internetowej;
  • nakierowywanie na słowa kluczowe;
  • SEF (ang. search engine friendly, przyjazność wyszukiwarkom) – działanie te mają na celu usunięcie z odnośników niezrozumiłych kodów i dodanie do nich wartościowych informacji, takich ja słowa kluczowe;
  • optymalizacja treści zgodna z pozycjonowanym słowem kluczowym – pozycjonowane słowo kluczowe powinno pojawiać się w danej podstronie co najmniej kilka razy zarówno w treści, jak i w tytule strony, należy również odmieniać je przez przypadki i synonimy;
  • szybkość ładowania strony.

Komu powierzyć pozycjonowanie naszej strony internetowej?

Działania z zakresu pozycjonowania mogą okazać się kluczowe dla rozwoju naszej działalności. Decydując się na ich podjęcie, nie powinniśmy szukać oszczędności i powierzyć to zadanie profesjonalistom. Zaletą współpracy ze specjalistami, którzy na co dzień zajmują się optymalizacją i pozycjonowaniem witryn internetowych, jest to, że często pobierają oni opłatę jest dopiero w przypadku osiągnięcia umówionych rezultatów.

Należy wystrzegać się niskobudżetowych opcji, takich jak stworzone specjalnie do pozycjonowania witryn internetowych programy. Działają one, umieszczając odnośnik do danej witryny na tysiącach stron internetowych. Jeśli jednak zależy nam na realnym zwiększeniu rankingu naszej strony, nie jest to dobry pomysł, ponieważ wyszukiwarki odbierają strony, na których program umieszcza odnośniki, jako nierzetelne.

Dodatkowo należy pamiętać, że pozycjonowanie to działanie z zupełnie odrębnej kategorii niż reklama i nie należy ich ze sobą mylić. Wykupienie reklamy naszej strony internetowej w innej witrynie może zwiększyć liczbę odsłon, nie poprawi to jednak jej pozycji w wyszukiwarkach. Te są bowiem skonstruowane w sposób, który pozwala im na odróżnienie płatnej promocji od niezależnych poleceń. Reklama to również działanie o natychmiastowym, ale również krótkotrwałym efekcie, podczas gdy pozycjonowanie jest działaniem długofalowym i osiągnięcie oczekiwanych rezultatów zajmuje nieco więcej czasu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *